طلب هاااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا م وعاجل
النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: طلب هاااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا م وعاجل

المهنة
    محاسب قانوني

important طلب هاااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا م وعاجل

لدي استفسار هام فانا جديده بهذا المجال سوف أقوم انا وصديقاتي ونحن ثلاثة بزراعة احد الاسطح وهو تقريبا مساحته 6*7 نحن الان في شهر يونيو ونرغب في زراعة الطماطم كما اننا مقيمات بمصر ماهي الخطوات التي علينا اتباعها
    احنا عايزين نزرع لاغراض تجارية حتى لو محققناش مكسب في البدايه المهم بس نبدأ بصوره صح وعلى الاقل نسترد التكلفة انا نفسي ازرع في المواسير المعلقة دي وجمعت شوية معلومات جامده من المنتدى هنا عن الشتلات عايزه بس اعرف حاجات مهمه
    1-هيه الفتره دي مناسبة لزراعة البذور وهتاخد معايا قد ايه في الجو ده قبل ما اشتلها
    2- هل هعمل صوبه ولا ينفع في الفتره دي الزراعة المكشوفة بدونها
    3- ايه افضل انواع البذور اللي ممكن استخدمها في الشهر ده تستحمل درجات حرارة يونيو وما بعده وتعمل انتاجية كويسه
    4-كمان ناويه اجمع الخضار وبقايا الطعام من سكان العمارة اللي فيها السطوح ده منها استغلال للموارد وكمان اسمد بيها الزرع فهل ده ممكن يغني عن التسميد الكتير اللي انا شفته في الشروحات هنا في المنتدى ولو ممكن يفيد استخدمه بدل اي مرحله في التسميد
    ارجوووووووووووووووووو الرد في أسرع وقت لاننا بدانا في تنظيف السطح فعلا واخذنا موافقة السكان وعملنا اتفاق مكتوب مع صاحب العماره للانتفاع بالسطح دون التعرض لمشروعنا الصغير الذي اتمنى ان ينتشر في كل بيت وتصبح كل عماره مكتفيه ذاتيا من احتياجاتها الغذائية (دوله صغيره يعني عندها اكتفاء ذاتي)يمكن ده يقلل من وارداتنا شويه
    وحاول اصور فيديو خطوه بخطوه اللي بنعمله عشان لوفيه حاجه غلط نستدرجها اول باول والله من وراء القصد

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    موظف

الاخت المحاسبة انا هاوي و احب الزراعة و اذا تحبي تسمعي النصيحة و ما تندمي و في نفس الوقت تتعلمي شويه شويه ...
    1- اشتر نباتات جاهزة و اعتني بها في فصل الصيف .
    2- اسالي المزارع اللى في المشتل عن طريقة الري الصحيحة و الاسمدة المطلوبة .
    3- قومي بتدريب نفسك على الاعتناء بالنباتات و يمكنك الاعتناء بنباتات الريحان و الفل و بعض المتسلقات .
    4- في شهر سبتمبر قومي بزراعة بذور الطماطم في تربة خفيفة اشتريها من المشتل ثم اسقي التربة بعد وضع البذور و غطيها بكيس بلاستيك .
    5- بعد 10 ايام قومي بالكشف عن الشتلات و تابعي نموها حتى تصل الى طول مناسب حوالي 15 سم .
    6- قومي بنقل الشتلات الى مكان مناسب ( اصص كبيرة ) بجوار الجدران لكي تعلقي عليها النبات لانه يحتاج الى التسلق و عليه انتظري الى ان ينمو النبات و ظهور الازهار .
    7- لا تفكري في صناعة السماد و لكت يمكن شراء سماد جاهز افضل حيث يوجد نوع الماني مركب و هو الافضل دائما .
    8- كما يمكن تربية بعض الكتاكيت للحصول على البقايا و نقعها يومين او ثلاثة في مياه يروى بها النباتات بعد ذلك .
    9- لكل نبات احتياج يومي من المياه و لابد من الحرص على ذلك للوقاية من بعض الامراض او تعريض جذر النبات للتعفن .
    الفكرة رائعة و لكن جربي اولا و لا تفكري بالمكسب الان الى ان تنجح التجربة .

المهنة
    محاسب قانوني

اشكرك جزيل الشكر على الرد حيث انن للاسف لم اره الا الان
    للاسف الفكره لم تتم لان السطوح حصل عليه مشاكل ..........الخ
    ولكن انا مع نفسي بدات ازرع في البيت ليه بس مواجهاني مشاكل كتير
    المهم اخر حاجه عملتها اني زرعت طماطم من اسبوع في بيتموس في قشر بيض بمعدل 6 بذور في القشره فيه بذره نبتت طلعت طويله قويي 3.5سم في 5 3 ايام وفضلت على كده والباقي بمعدل 70% بتو على شكل حرف u مقلوب راسهم لسه ماطلعتس من التربه والباقي بيشاور عقله يكمل

وجبت بذور فلفل وجزر اصفر وخيار زرعت الفلف من 3 اسابيع وتجربتي معاه فاشله والباقي لسه ما زرعتوش

رايك ايه ابدا من الاول وازرع تاني ولا ايه

ومتشكره جداد جدا على الرد لانو اول مره حد يرد عليا والغريب انك رديت عليا في نفس اليوم شكرررررررررررررا

المهنة
    محاسب مالي

السلام عليكم لا اعرف كيف كان هذا الموضوع منشور منذ هذه الفترة ولم اره تقريبا لعدم وجود مشاركات به خيرا ان شاء الله

احب ان اعرف هل انتم اول مره تشاركوا فى عمل زراعى بمعنى هل هذه اول مره تمارسوا هذا العمل ام لكم ممارسات قبل ذلك

هذا الامر سوف يفرق جدا فموضوع الزراعة يحتاج لتجارب وعمل باليد كثير جدا حتى يلم الفرد بخبرات كثيرة تجعله قادرا على عمل منتج

ولا يكفى القراءة عن الموضوع وفقط او السؤال هنا وهناك فهذا مطلوب اكيد ولكن الاهم منه الممارسه باليد فسوف تكتسبوا اشياء كثيره لن تجدوها فى اى مكان لن تحصلوا عليها الا بالتجربه فان كانت هذه اول مره تقوموا بممارسة هذا العمل افضل الا تقوموا بزراعة المحاصيل التى تحتاج لعناية عاليه بعض الشئ عن غيرها فمن الممكن ان تبدأو بالخضراوات السهلة مثل الجرجير والفجل والبقدونيس والخس والملوخيه والريحان وغيرها الكثير من الخضروات السهله التى لا تحتاج الى خبره عاليه ثم بعد تجربة واثنين وثلاثه تجدوا الخبرة قد بدأت تظهر فتبدوا فى المحاصيل التى تحتاج لرعاية اكبر مثل البطاطس والطماطم وفى اول زراعة لهم لا تسالوا عن العائد المادى او حتى الاكتفاء الذاتى منها فذلك لن يتاتى من اول مره ففى اول مرة سوف تجدوا مشاكل

فتحاولةا حلها فتكتسبوا نقطه فى خبراتكم وهكذا وفى المرة القادمه تاخذو حذركم من الاخطاء السابقة فتتحسن الانتاجيه وهكذا حتى تصلوا الى اعلى انتاجيه هذا راى فان اردتم الاستمرار والتجربه فخيرا ان شاء الله

المهنة
    محاسب قانوني

شكرا جزيلا على الرد
    بس هوه اصلا الموضوع ما كملش (الحمد لله ) لان ماحدش فينا كان عنده اي خلفيه في الزراعه واذا كان فيه فهيه عباره عن المعلومات اللي عندي بس
    ولما بدات اجرب لوحدي في البيت لقيت الدنيا وسعت مني
    يعني لو كنا بدانا بالمشروع ما كناش هنعرف نعمل حاجه
    سبحان الله وعسى ان تكرهو شيئا
    وشكرا جزيلا على الرد